Joululahjavinkki: runoverhot!

Pahoittelen kuvalaatua, joulukuun illan valo on armollinen ainoastaan rypyille, joita näyttää olevan todellisuutta enemmän!

Kaikenlaista kirjoihin ja kirjallisuuteen liittyvää tavaraa on tullut kuluneen vuoden aikana esiteltyä. Esimerksi Ylpeys ja ennakkoluulo -paidat, kirjakassi ja Minna Canth -huoneentaulu ovat olleet esillä. Tässä vielä yksi vinkki, joka luulisi olevan monen (ainakin minun) kirjallisuudesta ja sisutuksesta kiinnostuneen mieleen.

Etsin loppusyksystä pienen pintaremontin valmistuttua olohuoneeseemme uusia verhoja. Sellaisia, jotka olisivat tarpeeksi paksuja peittääkseen, mutta riittävän ohuita päästääkseen valoa sisälle. Sellaisia, jotka neutraalilla sävyllä sopisivat talveen ja kesään siltä varalta, etten jaksa vaihtaa verhoja. Tai joihin voisi yhdistellä eri värisiä valoverhoja mielialan mukaan. Ja saisivathan nuo olla kauniitkin, sellaiset, jotka sopisivat talon ja sen asukkaiden henkeen. Kolusin kaikki mahdolliset nettikaupat ja oman paikkakunnan suosikkikaupat, kunnes löysinkin sopivat verhot - Prismasta.

Ja tässä ne ovat. S-ryhmän House Poem- pellavaverhot täyttivät kaikki kriteerit ja ovat justiinsa minun näköiset. Ja mikä parasta, verhojen teksti ei ole mitä tahansa puppugeneraattorin liibalaabaa, vaan niissä toistuu Eino Leinon Rauha. Sopii hyvin myös kaltaiselleni runorajoitteiselle ;) Sitä paitsi tuntuu, että kun arjen kiireiden keskellä pysähtyy lueskelemaan runon säkeitä, siirtyy rauhallinen ja kiitollinen tunnelma omaankin mieleen:


Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?

Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
tää suuri ja outo ja uus?



Minä kuulen, kuink' kukkaset kasvavat
ja metsässä puhuvat puut.
Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja tou'ot muut.



Kaikk' on niin hiljaa mun ympärilläin,
kaikk' on niin hellää ja hyvää.
Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää.

-Eino Leino: Rauha

Kommentit

  1. Mahtavaa! Tällaisesta minä pidän. Olen etsinyt Tommy Tabermann -laseja, mutta vielä en ole löytänyt.

    Kuule, mahtaisko noiden taakse sopia pienet kirkkaat ledit. Laitoin runsas sata pikkulediä meidän valkoisten olkkarin verhojen taakse ja se näyttää aika kivalta. Ripustuskoukut laitettiin kattoon ja kun kevät alkaa näyttää valoa, lamput vain sammutetaan ja säilyvät siellä takana hyvin varastossa seuraavaan marraskuuhun. Ledit kestävät melkein ikuisesti elleivät ne saa iskua.

    Miten minusta tuntuu, että alan kuulostaa sisustuskirjalta...;-)

    Lumenkaunista joulun odotusta sinulle!

    VastaaPoista
  2. Leena, nämä olisivat kyllä ihan sinun näköiset. Tuossa onnettomassa kuvassa näkyy tuollainen valoläiskä yhdessä kohtaa, se on ledvalopallo ja sen valo kyllä siilautuu kauniisti kankaan läpi. Joten varmaan sata lediäkin näyttäisi hyvältä :)

    Lumenvaloa ja tunnelmallista joulunalusaikaa sinullekin!

    VastaaPoista
  3. Ihanat! Kirjoittaisinkohan joulupukille heti...

    VastaaPoista
  4. Olen aina ihaillut Rikhardinkadun kirjaston "tekstiverhoja", mutta nämä verhot ovat menneet ihan ohi, vaikka Prismassa tulee käytyä tuon tuosta!

    Runokin on kovin tuttu, sillä se oli meillä hääkutsussa. Sittemmin kuulin, että sitä käytetään myös hautajaisissa, monitulkintainen teksti siis...

    VastaaPoista
  5. Voi kun on upeat! Voisin itsellekin ottaa tuollaiset, jos vain sattuisin olemaan verhojen tarpeessa. Sanat ovat todella kauniit!

    VastaaPoista
  6. Mahtavat! :) Kiitos vinkistä.

    VastaaPoista
  7. Hieno idea! Joskus nuo isot marketit osaavat todellakin yllättää.

    t. Lumiomenan Katja

    VastaaPoista

Lähetä kommentti